Primeur: partnership met PiM van KPN
Productowner PiM
Kim, Product Owner, vertelt dat PiM een zelfstandige organisatie binnen KPN is. Een klein kernteam dat grote impact maakt. Snel zelf beslissingen kan maken, maar wel de backing-power van KPN heeft. Het is Kim's missie om het leven van de Nederlandse consumenten veiliger te maken op het gebied van digital identity.
Wat is PiM en hoe werkt het?
PiM is een persoonlijke identiteitmanager in mobiele app-vorm waarmee je op een veilige manier gegevens deelt met bedrijven. PiM wordt ook gebruikt als multifactor authenicatieapp om op websites in te loggen. Dit is sneller, minder foutgevoelig en klantvriendelijker dan de gebruikelijke secundaire authenticatie-opties zoals tokens per e-mail of sms. Bij repetitief gebruik is het voordeel van PiM nog groter, omdat je met een pushbericht in de app direct kunt inloggen. Deze extra beveiligingsstap waarin je goedkeuring geeft in de beveiligde app, werkt net zoals als bij de meeste bankapps. Daarnaast kun je PiM in meerdere toepassingen en platformen gebruiken.
PiM is bedoeld voor iedereen die gegevens op een slimme en veilige manier wil beheren en delen. En voor iedereen die knettergek wordt van passwordmanagers, niet kan inloggen én geen slachtoffer wil worden van identity theft."
Kim legt uit dat PiM in 3 stappen werkt. "Jij als consument voert een actie uit, je wilt bijvoorbeeld inloggen op een website en scant hiervoor een PiM QR code. Vervolgens wordt in de PiM app de checkvraag gesteld; wil je deze (inlog)gegevens delen? Jij als consument geeft toestemming, en daarna worden de gegevens direct gedeeld. Tot slot ben je direct ingelogd. In een andere toepassing kan een andere actie uitgevoerd zijn; zoals een digitale ondertekening. Dit werkt allemaal vanuit een mobiele app die jij als consument gratis download en veilig gebruikt!"
Is het veilig?
Privacy en beveiliging zijn voor SecuDoc belangrijke pijlers. Aan Kim werd dan ook de vraag gesteld hoe zij met privacy en beveiliging om gaan. "Jij als consument blijft eigenaar van jouw gegevens en er worden alleen gegevens gedeeld waar jij toestemming voor geeft". PiM verstuurt de gegevens naar het bedrijf via een directe versleutelde verbinding zodat dit ook veilig is voor een zogenaamde man-in-the-middle-attack. Gegevens van de klant staan versleuteld opgeslagen op meerdere superveilige serveromgevingen bij KPN die regelmatige pentesting ondergaan. "We voldoen aan ISO27001 en AVG-wetgeving. We doen als app dus zelf niks met gegevens van consumenten anders dan op verzoek doorsturen. Veiliger kan het niet!"
Samenwerking PiM en SecuDoc
Zowel SecuDoc als PiM hebben de gedeelde visie om de onlinewereld veiliger te maken en daarbij gebruikersgemak voorop te stellen. Beide organisaties maken mensen bewust van veiligheidsrisico’s en het belang van veilige uitwisseling van data naar de juiste persoon. Wat vindt Kim van de samenwerking met SecuDoc? "SecuDoc is een innovatieve partij die snel schakelt, communicatie vaardig is en leuke enthousiaste medewerkers heeft. Dat past heel goed bij ons, want wij zijn ook een enthousiaste scale-up die partners zoekt met dezelfde visie en drive om in een veld dat nieuw is een stap te kunnen zetten".
Hoe kan je PiM gebruiken met SecuDoc?
"Wat ik zo goed vind aan de PiM-implementatie bij SecuDoc, is dat PiM hier op twee manieren wordt gebruikt. Ten eerste kan je als gebruiker inloggen met PiM op SecuDoc. Daarnaast kan je ervoor kiezen om PiM te gebruiken als secundaire authenticatie bij het versturen van bestanden. Dus wanneer de ontvanger jouw bestanden gaat downloaden, dan kan hij/zij zichzelf identificeren als ontvanger." Wil je meer weten over het gebruik van PiM met SeucDoc, lees dan meer deze informatiepagina.
Welke voordelen biedt PiM ten opzichte van andere authenticatie methodes?
Kim vertelt: "Onze visie is dat we voor de consument proberen om een uniforme manier van digitaal identificeren aan te bieden, waarin jij als consument bepaalt hoe en met wie je informatie deelt. Dit doe je vanuit je telefoon met een app, overal op dezelfde manier. Voor het binnenlopen op je kantoor waar de deur zich automatisch opent, maar ook voor het ondertekenen van een bestand of bestellen van concertkaartjes. Grootste voordeel; als consument kan je alles terugzien. Je weet precies wanneer en met wie je welke gegevens hebt gedeeld of een deur hebt geopend. Dit heb je bij andere apps niet, daar weet je niet wat je achter hebt gelaten."
Probeer SecuDoc 14 dagen gratis
Start nu met Veilig Mailen, veilig bestanden uitwisselen en/of Digitaal Ondertekenen. Vraag uw proefaccount nu aan, en stuur binnen 5 minuten uw eerste Veilige Mails, bestandsoverdrachten en Digitale Ondertekeningen uit.
Neem contact met ons op
Wij helpen u graag met alle vragen die u heeft over SecuDoc. U kunt ons via onderstaande mogelijkheden bereiken.