Direct aan de slag?
 
Geplaatst door Nicolaj op 01.06.2020

4 online trends na corona

Dat het coronavirus het in zich had om in een korte tijd onze levens drastisch te veranderen mag inmiddels geen verrassing meer zijn. Ineens werkten we masaal thuis, gingen onze reizen en uitstapjes niet door en voltrokken zich wonderen omtrent de luchtkwaliteit en het milieu. Verder werden bedrijfsprocessen in sommige sectoren zoals horeca drastisch veranderd (en veelal verbeterd) omdat alleen afhalen/bezorgen nog mogelijk was. Gelukkig lijkt er wel steeds meer een zon te schijnen achter de wolken. In het volgende blog delen we 4 trends op het gebeid van online en veiligheid die we na corona verwachten.

1. Thuiswerken

PreCorona: Thuiswerken was voor veel (voornamelijk kleinere) bedrijven wel een dingetje. Medewerkers werden verwacht van 9 tot 5 op kantoor aanwezig te zijn en er werd vooral gestuurd op uren. 's Ochtends stond heel Nederland gezellig in de file. En het was bijna vanzelfsprekend om voor één afspraak 1,5u enkele reis af te leggen.

PostCorona: Aangezien veel werkgevers hebben gezien dat vanuit huis werken echt wel mogelijk is en dat medewerkers prima in staat zijn om hun verantwoordelijkheden te nemen en resultaten te leveren, zullen steeds meer mensen thuis-/flexwerken. Vertrouwen rondom thuiswerken is gestegen. Ook klantafspraken zullen deels online plaats vinden. IT-faciliteiten om online in te loggen zijn inmiddels goed geregeld. Stiekem zijn we nu wel even klaar met alleen maar videobellen, maar als alles straks weer 'normaal' is hoeven we echt niet voor ieder wissewasje naar elkaar toe te rijden.

Tip: Let als organisatie op de digitale issues die bij thuiswerken komen kijken, met name toename in phising mails en slechte wifi-verbindingen.

2. Online shoppen

PreCorona: Online shoppen was voor de coronauitbraak al prima in orde; veel winkelketens hebben een webshop waar consumenten geregeld spullen kochten. Met komst van Zalando en Bol.com die goede retourvoorwaarden en bezorging boden gingen steeds meer winkels ook hun retouren en bezorgingen verbeteren. Desondanks was het druk in de winkels, vooral in het weekenden. Veel mensen wilden toch even goed uitzoeken voordat ze een product kochten. Boodschappen werden door sommigen online besteld, anderen gingen toch liever zelf naar de appie.

PostCorona: Tijdens corona hebben veel mensen het online shoppen ondekt. Steeds vaker zal de consument online boodschappen doen, winkelen en andere producten kopen. Veel bedrijven hebben laten zien hoe ze hun processen rondom shoppen hebben verbeterd, al hadden de postbedrijven er wel even een flinke kluif aan. Desondanks blijven mensen kuddedieren en zullen winkels en supermarkten nog steeds druk bezocht worden.

Tip: Let goed voor de toename van zogenaamde 'nepshops'. Deze herken je vaak omdat ze geen (echte) keurmerken hebben of een paar overdreven goede reviews hebben en voor de rest niets. Ken je de shop niet? Controleer dan altijd de keurmerken op de website van het keurmerk zelf, of kijk op trustpilot.com bij twijfel. 

3. Afhalen / bezorgen van maaltijden

PreCorona: Je zag steeds meer bezorgfietsers en bezorgscooters rondrijden. Vooral bij ketens was afhalen mogelijk. Aanbod van afhalen en bezorgen was echter beperkt. Op platformen zoals thuisbezorgd waren vooral standaard afhaalmatlijden zoals pizza, sushi, burgers en Indiaas te bestellen. De gemiddelde consument ging toch na werk nog even boodschappen doen en daarna zelf een snelle maaltijd in elkaar draaien.

PostCorona: Met de maatregelen afgelopen maanden was afhalen / bezorgen aanzienlijk toegenomen. Consumenten hebben het gemak van afhalen opnieuw ontdekt en daarnaast is de keuze enorm uitgebreid. Naast ketens zijn er veel restaurants en andere lokale ondernemers die ambachtelijke en gezonde maaltijden aanbieden om af te halen of te laten bezorgen. Ook zijn er nieuwe platformen zoals bijv. hungggry.nl op de markt gekomen die het makkelijk maken voor horecaondernemers om hun gerechten online aan te bieden.  

Tip: Bestel zoveel mogelijk via de websites van ondernemers zelf, zodat ze er zelf zoveel mogelijk aan over houden (en er niet een groot percentage naar een 'middle man' gaat).

4. Reserveercultuur

PreCorona: Had je ineens zin om die dag spontaan naar de dierentuin of naar de bioscoop te gaan, dan kon dit in de meeste gevallen gewoon. Misschien was het aanbod wat beperkter in de bios of het was wat drukker in de dierentuin, maar in de meeste gevallen kon je gewoon onbezorgd de deur uit. Voor de wat duurdere evenementen zoals festivals, musicals of eten bij populairdere restaurants was reserveren normaal. 

PostCorona: Waar we ook heen gaan, we moeten al onze uitjes van te voren plannen (lees: soms weken van te voren reserveren) en dan is er nog steeds de kans dat je je wat flexibeler moet opstellen. Veel organisaties zullen met reserveringssystemen werken omdat ze een beperkt aantal plekken beschikbaar hebben. Het effect dat dit zal hebben op bijv. toegangsprijzen is nog niet bekend. Veel bedrijven zullen ook andere services bedenken / promoten. Denk aan thuis films kijken met Pathé.

Is jouw bedrijf al PostCorona-proof? Kijk wat in de geest van de tijd past en zorg ervoor dat jijzelf, jouw klanten en je collega's kunnen verkeren in een omgeving waarin zij zich fijn voelen. En laten we nu hopen dat we snel weer allemaal onbezorgd over straat mogen!

  • Interessant
Share:
 
 
 

Probeer SecuDoc 14 dagen gratis

Start nu met Veilig Mailen. Vraag uw account aan en zorg ervoor dat u binnen 5 minuten uw eerste veilige mails en bestanden uitstuurt.

 
Probeer SecuDoc 14 dagen gratis
 

Neem contact met ons op

Wij helpen u graag met alle vragen die u heeft over SecuDoc. U kunt ons via onderstaande mogelijkheden bereiken.

  • Bel ons: 085-30 30 070

    op werkdagen 9:00 - 17:00

  • Stuur ons een e-mail
  • Volg ons op Social Media