Direct aan de slag?
 
op 22.08.2019

Gebruik de AVG in uw voordeel

Gebruik de AVG in uw voordeel, in dit blogartikel geven we u tips hoe u kunt achterhalen waarom een bedrijf uw gegevens heeft en wat u hieraan kunt doen.

AVG staat voor Algemene verordening gegevensbescherming en is nu al meer dan één jaar een hot topic. Vaak gaan AVG gerelateerde blogs over hoe u het best uw organisatie kunt voorbereiden op deze wetgeving en wat u daarvoor moet doen. Of deze blogs vertellen wat de AVG is en wanneer deze is ingegaan. Tijd om een andere kant te belichten van de AVG. Wat als we vertellen dat u als persoon de AVG in uw eigen voordeel kunt gebruiken? In dit blogartikel geven we u tips hoe u kunt achterhalen waarom een bedrijf uw (persoons)gegevens heeft en wat u hieraan kunt doen. 

Het is maandagochtend, uw mailbox staat nog vol en de hele dag heeft u allerlei vergaderingen staan. U heeft net 1 minuut de tijd om koffie te halen en net op dat moment wordt u gebeld. U twijfelt nog of u dit telefoontje moet opnemen, maar wat als het nou die belangrijke klant is of die leverancier die u terug zou bellen. U neemt op, u wordt keurig begroet met uw naam en degene aan de lijn doet alsof hij u goed kent. Toch stelt hij zich netjes voor en vertelt hij waarover hij belt. Hij weet uw naam, uw functie en uw telefoonnummer. Verder weet hij ongeveer wat u binnen de organisatie doet en denkt te weten waar u over beslist. Hij wil een afspraak met u maken of in contact komen met uw collega die over IT gaat. Omdat het korte maar effectieve gesprek toch op een sales gesprek begint te lijken vraagt u hem maar om u een e-mail te sturen met zijn vraag. Nadat hij op heeft gehangen baalt u ervan dat u er weer bent ingetrapt. Inmiddels is het 9.05, dan maar zonder koffie snel door naar de vergaderzaal. Wat kunt u in het vervolg anders doen?

3 tips

Doornemen privacy statement

1. Iedere organisatie heeft een privacy statement, deze bevat een uitleg van het bedrijf welke gegevens ze van hun klanten verzamelen en met welk doel. Deze kunt u vaak terug vinden op hun website en is voor iedereen toegankelijk en inzichtelijk. Neem deze na een telefoongesprek eens door en bedenk of er een reden is dat zij uw gegevens in handen hebben (hebt u wel eens eerder contact met deze organisatie gehad?).

 

Recht op inzage

2. U kunt het bedrijf mailen/bellen om te vragen welke gegevens ze van u hebben. Volgens de AVG heeft u recht op inzage: dit betekent dat wanneer u van een bedrijf wilt weten welke gegevens ze van u hebben, ze de plicht hebben om u de door hen opgeslagen (persoons)gegevens in te laten zien. Vraag zo vroeg mogelijk in het telefoongesprek welke gegevens de beller van u heeft en verwijs naar uw recht op inzage conform de AVG. Kan de persoon aan de lijn hier geen goed antwoord op geven? Vraag dan direct naar zijn/haar manager.

 

Recht op vergetelheid

3. Wanneer u niet wilt dat een organisatie uw gegevens bewaart dan kunt u uw recht op vergetelheid uitoefenen. Dit houdt in dat u de organsatie verzoekt om uw gegevens die bij hen bekend zijn per ommegaande te vernietigen. Vindt u het niet erg dat een organisatie uw gegevens in haar database opslaat/verwerkt, dan hoeft u niks te doen.

Note to self

Deze tips kunt u voor uzelf noteren zodat u de volgende keer gereed bent voor het maandag-ochtend-salestelefoontje. Wanneer u gebeld of gemaild wordt door een bedrijf die uw gegevens ongevraagd gebruikt en u daarnaast wat wilt “verkopen”, dan is het handig dat u munitie heeft. Last but not least, iedereen doet uiteindelijk zijn/haar werk, dus wees daarom altijd netjes en correct, ook al vindt u het vervelend dat uw gegevens op deze manier gebruikt worden. Door netjes te vragen of ze uw gegevens willen verwijderen bereikt u makkelijk uw doel.

Ons beleid

Bij SecuDoc voeren wij dagelijks ook een hele hoop telefoontjes. Soms inbound (wanneer u als klant ons belt met een vraag over een abonnement of een functie), en soms outbound (wanneer wij u bellen om te vragen wat u van uw proefabonnement vindt). Zo proberen wij u zo goed mogelijk te helpen. Wilt u toch geen klant worden? Wij verwijderen alle gerelateerde persoonsgegevens van accounthouders en contactpersonen nadat een (proef)abonnement bij ons wordt opgezegd. Dit gebeurt automatisch en alle bestanden die gekoppeld zijn aan dat account en de bijbehorende gegevens zijn dus per direct verwijdert. Zo willen we niet alleen voldoen aan de AVG maar willen we ook niet ongevraagd uw gegevens gebruiken voor onze eigen commerciële doelen. 

Share:
 
 
 

De beste oplossing voor bestanden versturen

Begin vandaag nog met het snel, veilig en betrouwbaar versturen van je bestanden naar jouw relaties.

 
De beste oplossing voor bestanden versturen
 

Neem contact met ons op

Wij helpen je graag met alle vragen die je hebt over SecuDoc. Je kan ons via onderstaande mogelijkheden bereiken.

  • Bel ons: 024 - 301 02 01

    op werkdagen 9:00 - 17:00

  • Stuur ons een e-mail
  • Volg ons op Social Media